środa, 30 stycznia 2013

Ule z płyty OSB

Budowa uli z płyty OSB jest prosta szybka i kusząca dla osób chcących powiększyć pasiekę a nie dysponujących czasem na budowę bardziej złożonych uli bądź gotówką na ich zakup. Ponieważ zaplanowałem zbudowanie kilku uli jednościennych bezfelcowych na próbę, żeby zobaczyć jak w nich będzie wyglądała gospodarka w moim terenie, nie chciałem inwestować w nie nadmiaru gotówki i czasu.
Z ołówkiem w ręce sporządziłem projekt ula, zwymiarowałem elementy i ... pojechałem do CASTORAMY.
Na miejscu przycięto mi na wymiar wszystkie kawałki i po godzinie miałem materiał na 4 komplety korpusów i daszków z OSB3 o grubości 22mm. Dennice zrobiłem drewniane, osiatkowane.
Ściany korpusów poskręcałem wkrętami o długości 60mm, nie stosowałem żadnego klejenia. Wszystkie kawałki na liniach cięcia i na powierzchniach zewnętrznych zostały pokryte pokostem i 2 warstwami farby olejno-ftalowej. Wręgi do wieszania ramek zrobiłem poprzez przykręcenie dociętej płyty OSB3 o grubości 10mm. Sumarycznie ściany boczne mają po 22mm zaś ściany czołowe po 32mm. Daszek wykonałem z kawałka płyty OSB z przykręconymi listwami 20x40mm, włożonym styropianem dla izolacji termicznej i pokrytej folią ogrodową. Ważne jest aby folia była przymocowana luźno, umożliwiając wymianę powietrza w przestrzeni między folią a powierzchnią płyty. Na wskutek warunków atmosferycznych występuje tam skraplanie się pary wodnej.
Do wykonania opisanych korpusów potrzeba formatki OSB o wymiarach:
korpus wielkopolski
2szt. o wymiarach 270x480 o grubości 22mm
2szt. o wymiarach 270x375 o grubości 22mm
2szt. o wymiarach 255x375 o grubości 10mm
nadstawka 1/2 wielkopolski
2szt. o wymiarach 140x480 o grubości 22mm
2szt. o wymiarach 140x375 o grubości 22mm
2szt. o wymiarach 125x375 o grubości 10mm

Osadziłem w nich odkłady 21 maja 2012 i doprowadziłem do zimowli, rodziny rozwijały się podobnie jak w ulach ocieplonych czy styropianowych. Już przy zakarmianiu na zimę zauważyłem niepokojące zjawisko. Pomimo dennic osiatkowanych ilość wilgoci wewnątrz ula spowodowało "spuchnięcie" płyty, czego efektem było bardzo ciasne pasowanie ramek we wręgach. Po prostu spuchnięta płyta zlikwidowała pozostawiony 3-4mm luz. Do zakończenia przygotowania rodzin do zimowli, mimo opadów deszczu nie stwierdziłem puchnięcia zewnętrznych warstw płyt OSB.

Po pierwszym przeglądzie podzielę się uwagami co do stanu technicznego uli jak i stanu zazimowanych w nim rodzin.

14 komentarzy:

  1. Witam czy mógłby mi Pan przesłać konkretne wymiary korpusu wielkopolskiego z płyty osb? Interesują mnie też takie korpusy proszę o odpowiedź.
    Pozdrawiam
    proszę o odpowiedź na pocztę cron_x@vp.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam interesująca sprawa proszę o podanie wyników zimowli wygląda prosto
    i zastanawiam się nad takim rozwiązaniem . Może zrobić je jako korpusy nadstawkowe (miodnie ) a zimować w ocieplanych? pozdrawiam Andrzej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na dzień dzisiejszy rodziny przezimowały podobnie jak w każdym innym ulu.
      Myślę, że kluczową sprawą będzie to, czy potrafią w takich ulach dojść do siły równie szybko jak w ulach ocieplanych. Ale to będzie wiadomo dopiero za miesiąc albo dwa.

      Usuń
  3. Witam, także wykonałem ule z płyty osb 4 sciany grubość 34mm czyli jedna 22 i jedna 12 , lecz zimowałem je na pełnej dennicy, w nich było więcej osypu niż w moich starych leżakach, lecz to spowodowane było wilgocią, płyta nie oddycha więc trzeba zadbać o dobra wentylację w środku miały po prostu mokro! Nie mam suszu na ramkę wielkopolską więc jak pojawiły się pierwsze oznaki dzikiej zabudowy to dałem moim damom pełen korpus węzy pod spód, odbudowały pięknie do siły ładnie doszły, wolniej trochę niż w leżakach ocieplonych lecz pomimo odbudowy 10 pełnych ramek dały o 1 kg mniej miodu sadowego od innych rodzin w leżakach ocieplonych które miały mniej pracy. w tym roku za zimuje 4 rodziny na osb dwie na siatce i dwie na pełnej z poprawioną wentylacją.
    Plusy ula:
    - łatwość budowy
    - przystępne koszty

    Minusy:
    - nie oddycha
    - ciężar (kolejne jeśli będe budował będą z 22 + boazeria na podwieszenie ramek 12mm )

    CYNIG jak u Ciebie było z dochodzeniem do siły ?

    OdpowiedzUsuń
  4. po co kombinować z dodatkowa płytą na podwieszanie ramek, to zbyteczne. Wystarczy aby w płycie ( ja mam 27 mm) wyciąć odpowiednie felce na ramki i po sprawie. Dodatkowa płyta to dodatkowy ciężar i koszt oraz dodatkowa praca przy montażu. W takich ulach z OSB trzeba stosować wysoką dennicę nie koniecznie osiatkowaną. Ja nie jestem zwolennikiem osiatkowanej dennicy. Wystarczy, że wysoka pełna dennica stworzy poduszkę powietrzną; 1. mróz nie dostaje się bezpośrednio do kłębu, 2, wilgoć ma mniejsze stężenie i ma gdzie oraz jak wyjść. Grzegorz Skierniewice

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze jedno: Rodziny w takich ulach nie rozwijają się wolniej na wiosnę. Oblot mają jak tylko słoneczko przyświeci, przeciwnie do ocieplonych. Ocieplone to termosy. Zanim słońce nagrzeje ul to hoho. A przez pojedynczą ścianę ciepło słoneczne szybciej dotrze do kłębu. Trzeba w nich zimować silne rodziny oraz zapewnić dobrą wentylację i ciepło od góry. Nie należy malować takich uli na zbt ciemny i zbyt jasny kolor gdyż:jasny odbija ciepło a zbyt ciepły absorbuje. I tak: w zime od zbyt ciemnego za nadto się w ulu nagrzeje i kłąb się rozlużni a gdy będzie za jasny to wiosenne słońce zbyt pużno pobudzi nasze panienki:)

      Usuń
    2. Jak wysoka masz dennice ?

      Usuń
  5. W moim przypadku rodziny z zimowli wyszły bez zastrzeżeń, natomiast rozwój wiosenny miały wyraźnie opóźniony w stosunku do rodzin z uli ocieplonych bądź styropianowych. Należy jednak pamiętać, że tegoroczna wiosna była długa zimna i mokra.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak jak wspomniałem w mojej pasiece lepiej się rozwijają pszczoły w ulach jednościennych. Musi być tylko sucho i odpowiednia ilość pokarmu. W ocieplanych termosach rozwój trwa wolniej

    OdpowiedzUsuń
  7. hey! can you tell me the dimension of the frame? thx, Bogdan, Romania
    możesz mi powiedzieć wymiar ramki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. It's our typical size 360x260 mm (called "wielkopolska").

      Usuń
  8. jestem początkująca pszczelarką , czy możesz dac wymiar daszka,czeęść wyszła nieźle korpus i półpkorpus tylko nisko jest ramka od spodu korpusu , może trzeba dac nie 27 ale jeszcze z 05 cm .prosze o odpowiedz na mery57@interia.pl, czy pszczoły już przezimowały

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. odległość między ramkami (korpusami) powinna wynosić około 8-10mm. Nie zaleca się zwiększanie tego wymiaru.

      Usuń
    2. Ja z kolei zrobilem ule kombinowane-tz.1/2 warszawskiego zw.z deski pojedynczej o gr.25 i zimowalem tak dwie rodzinki na 2 i 3 korpusach.Ramka wysoka na185.Bardzo ladnie przetrwaly zime i lepiej ruszyly z wjosny niz ich kolezanki w ulach ocieplonych wz.Wniosek nasuwa sie sam po co robic ule ocieplone jesli nasze podopieczne daja sobie dobrze rade w ulach nie ocieplonych?koszty mniejsze a efekt moze i lepszy.Pozdrawiam -Roman

      Usuń